Tekst pochodzi z publikacji: "Sporządzanie poświadczeń i dokonywanie potwierdzeń przez organy samorządu terytorialnego". Cała publikacja do nabycia tutaj: e-book do nabycia.
Wiele praktycznych problemów sprawia ustawa z 20.07.1990 r. o wliczaniu okresów pracy w indywidualnym gospodarstwie rolnym do pracowniczego stażu pracy[1]
Zgodnie z art. 1 ust. 1 tej ustawy ilekroć przepisy prawa lub postanowienia układu zbiorowego pracy albo porozumienia w sprawie zakładowego systemu wynagradzania przewidują wliczanie do stażu pracy, od którego zależą uprawnienia pracownika wynikające ze stosunku pracy, okresów zatrudnienia w innych zakładach pracy, do stażu tego wlicza się pracownikowi także:
Z kolei art. 3 tej ustawy stanowi, że na wniosek zainteresowanej osoby właściwy urząd gminy jest obowiązany stwierdzić okresy jej pracy w indywidualnym gospodarstwie rolnym, wydając stosowne zaświadczenie w celu przedłożenia w zakładzie pracy. W przypadku jeżeli urząd gminy nie dysponuje dokumentami uzasadniającymi wydanie zaświadczenia o pracy zainteresowanej osoby w indywidualnym gospodarstwie rolnym, zawiadamia ją o tej okoliczności na piśmie. W takim wypadku okresy pracy w indywidualnym gospodarstwie rolnym mogą być udowodnione zeznaniami co najmniej dwóch świadków zamieszkujących w tym czasie na terenie, na którym jest położone to gospodarstwo rolne.Jak zatem wynika z powyższych przepisów organ gminy jest zobowiązany do wydania stosownego zaświadczenia, o ile posiadam dokumenty pozwalające potwierdzić okresy pracy w gospodarstwie rolnym. W przypadku jeśli dokumentów takich nie posiada, winien poinformować o tym zainteresowanego, który ma możliwość udawadniania tych okresów przy pomocy zeznań świadków. Zeznania świadków nie są jednak podstawą do wydania zaświadczenie, gdyż to może być tylko wydane na podstawie dokumentów. Rodzi się jednak pytania, kto powinien odebrać zeznania świadków. W tej sprawie poglądy są podzielone.
Wyrok WSA w Warszawie z 25.04.2017 r., VIII SA/Wa 746/16, LEX nr 2297048.
„Z przepisu art. 3 ust. 3 ustawy z 1990 r. o wliczeniu pracy w indywidualnym gospodarstwie rolnym do pracowniczego stażu pracy nie wynika , iż możliwe jest wydanie zaświadczenia urzędu gminy na podstawie zeznań świadków. Przepis ten umożliwia jedynie stronie w sytuacji gdy nie uzyska stosownego zaświadczenia z gminy, przedłożenia do innego organu zeznań dwóch świadków potwierdzających okres pracy strony w gospodarstwie, przy czym należy przyjąć, że zeznania te winny być sporządzone przed urzędnikiem gminy.”
Wyrok WSA w Olsztynie z 23.07.2024 r., II SA/Ol 258/24, LEX nr 3750683.
„Art. 3 ust. 3 u.w.o.p. dopuszcza inny sposób wykazania przez zainteresowanego okresów pracy w gospodarstwie rolnym, w sytuacji gdy brak jest dokumentów pozwalających na wydanie zaświadczenia w tym przedmiocie - lecz wbrew stanowisku skarżącej - nie rozszerza katalogu środków dowodowych, mogących mieć zastosowanie w postępowaniu prowadzonym w trybie art. 218 § 2 k.p.a. Udowodnienie okresów pracy w indywidualnym gospodarstwie rolnym zeznaniami co najmniej dwóch świadków może nastąpić wyłącznie w postępowaniu prowadzonym przez organ emerytalno-rentowy lub pracodawcę zainteresowanego, a nie w postępowaniu o wydanie zaświadczenia w trybie art. 218 § 2 k.p.a. Przeprowadzenie tego dowodu wykracza poza ramy postępowania wyjaśniającego określonego w art. 218 § 2 k.p.a. Przepis art. 3 ust. 3 u.w.o.p. nie jest bowiem przepisem szczególnym w stosunku do art. 218 § 2 k.p.a.”
W ocenie autora, z przywołanych przepisów nie wynika możliwość złożenia zeznań świadków przed organem gminy. Zeznania te winien odebrać podmiot ustalający uprawnienia pracownicze tj. pracodawca bądź organ emerytalno-rentowy.
Autor: Łukasz Jaroszewski
KLIKNIJ TUTAJ PO WIĘCEJ WIEDZY I SKORZYSTAJ Z NASZEGO SZKOLENIA
[1] Dz.U. z 1990, Nr 54, poz. 310.
fides@fidesconsulting.com.pl
tel. +48 884 214 543
Website created in white label responsive website builder WebWave.